2013. május 12., vasárnap

Politika

Társadalomjobbító kedvemben vagyok. Na, nem mintha ez önmagában túlságosan messzire vezetett volna valaha is, de a szakmámból adódóan talán egy kicsit még meg is engedhetem magamnak. Csak a spekuláció szintjén, na. Ezen szándékom első kivetülése saját magam elhelyezése lesz a politikai gondolkodás egyik lehetséges skáláján - a bal-jobb skálán. A gondolatmenet nem lesz teljesen független a blog témájától, sőt. Aktuálpolitika ellenben kizárva.

Hát szóval hol is állok én ezen a bizonyos skálán? Vegyünk pár alapvető "értéket", nézegessük meg őket alaposan, aztán vonjuk le a megfelelő következtetéseket.*

  • Vallás: Nos, bár ez az első jelenség, amit vizsgálni szándékozom, be kell vallanom, nem igazán tudom hova tenni. Eddig nem fújtam a vallásokra, csupán érdektelennek tekintettem őket - mostanában azonban kezdem belátni, hogy ténylegesen kártékonyak. Talán nem lennének azok, ha csupán hiedelemrendszerek megfogalmazására korlátoznák a tevékenységüket. Attól a ponttól azonban, hogy irracionalitásra alapozott és kötelezővé tett életvezetési szabályokat zúdítanak a híveikre, már megkérdőjelezhető a tolerálhatóságuk. A szellemi ellustulás és az egyéniség leépítésének kitűnő eszközei - egyre inkább ezt látom bennük. Szóval ezt inkább "ne".
  • Család: Aligha tudok elképzelni olyan emberi intézményt, ami korcsabb, lélekölőbb, visszataszítóbb lenne a családnál. Erre kategorikus "nem"-et tudok mondani bármikor. Hozzáteszem, a többé-kevésbé hagyományos magcsaládnak számos élhetőbb alternatívája is elképzelhető lenne, ami talán kevésbé építené le önnön tagjait.  A megvalósítás azonban túl sok erőfeszítést, non-konformizmust, bátorságot igényelne. Sajnálatos.
  • Nemzet: A számomra totálisan érthetetlen kategória. Egyszerűen nem fér a fejembe, hogy vajon miért kéne közösségi érzéseket táplálnunk azokkal, akikkel egy ország határai között élünk. Az egyes országokban élők olyan sokszínűek (különösen, ha többmilliós országokról beszélünk), hogy őket pusztán az állampolgárság alapján egybe gyúrni szerintem lehetetlen. Tehát "nem"-et mondok a nemzet (szerintem) nemlétező értékére is.

Oké, az egyik oldalról jól láthatóan kibombáztam magam. És mi a helyzet a másikkal? Hát itt van a bökkenő.  A szavazójog megkapása után évekig baloldalinak mondtam magam, büszkén lobogtattam a megfelelő sajtótermékeket az utcán stb. Na, ez a bizonyosságom mára megszűnt. Behúztam magam valahova középre, de úgy, hogy igazából a inkább tagadásaim, nem pedig a helyesléseim jelölik ki a skálán elfoglalt helyemet. Lássuk, miért is:

  • Szabadság: Na, ez nagyon fontos. Tényleg az. Az egyén szintjén. A gondolkodásén. Ha a gondolkodás nem szabad, az én szememben megszűnik az ember. Erre - kivételesen - "igen" a válaszom.
  • Egyenlőség: Ez már érdekesebb kérdés. Alapvetően ezt is helyeselném, ha szép lassan nem látnám át a dolog gyakorlati következményeit. Merthogy legalábbis a jelenlegi  társadalmi berendezkedés mellett igenis folyamatosan kitermelődnek az ostoba, a tartás nélküli, a - mit szépítsem - alacsonyabb rendű emberek. Ha őket egyenlően kell kezelni a többiekkel, az bizony csak egy alacsonyabb szinten való nivellálódás révén érhető el. Csak egy példa: a közoktatásban eltöltött éveim egy bizonyos (nem kis) hányadát képregények rajzolgatásával töltöttem, arra várva, hogy gyengébb képességű társaim egyenlőek lehessenek... ez bizony elvesztegetett idő volt. Az élet más területeiről hasonlók képzelhetők-mondhatók el. Az egyenlőség pártolása helyett tehát a magam részéről inkább valamilyen meritokratikus álláspontot foglalok el. Ez nem éppen baloldali hozzáállás.
  • Szolidaritás: Ugyanaz a véleményem, mint az előző pontban. A szolidaritás legfőbb feladata az egyenlőség lehetőségének megteremtése lenne, a kettő tehát nem válik szét egymástól élesen. Természetesen a szolidaritás bizonyos formái nem elvetendők: valamilyen ideiglenesen fellépő vészhelyzetben segíteni másokon nagyon is szép dolog. Ám eleve, menthetetlenül selejtesebb emberek "felemelésén" fáradozni naponta - ez roppant módon kontraproduktív. A "gyengébbeket" nem kell eltaposni, de hogy a társadalmi működés jelentős része az ők felemelésükre koncentráljon... ez elég erős ellenérzéseket vált ki belőlem. A szolidaritás egyes formáira tehát "igen", másokra "nem" a válaszom.

Ilyen módon tehát egy a szabadságot abszolút, a szolidaritást relatív értéknek tekintő, meritokratikus vonásokat hordozó álláspontra helyezem magam. Valahova középre. Az álláspontom nem tökéletesen kiforrott - hiszen én is csak mostanában vettem észre magamon az ez irányba történt elmozdulást - és érzékelten provokatív. A leírt álláspontnak megfelelő társadalomkép (melyet egyelőre nem fejtenék ki részletesen, de talán majd legközelebb) megvalósulása ma még csak a fantázia szintjén élő változtatásokat igényelne. Na de erről majd máskor.


*Ja... illene megjelölni valamilyen hivatkozást arra vonatkozóan, hogy mégis miért pont ezeket az értékeket tekintem az egyes politikai oldalak fő jellemzőinek. Nekem ilyenem is van:) - Vernon Bogdanor Politikatudományi enciklopédiája. Kiadót, kiadási évet most lusta vagyok megkeresni, de higgyétek el, hogy ezt használtam...

6 megjegyzés:

  1. A fentiek alapjan akkor hát szélsőjobboldali antinacionalista vagy :D :D :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A számból vetted ki a szót! :D
      Vagy lehet, hogy egyszerűen nem tetszenek a szokásos értékek. Akkor meg vagy különc vagyok, vagy autista :D.

      Törlés
  2. Kedves Eszter,
    pont erről a témáról írtam, pontosabban, régebben írtam már, de csak nemrég raktam be a blogomba, ezt: http://ipartelep.blog.hu/2012/12/13/politikafilozofiai_morfondirozas
    Ha érdekel, olvasd el.

    Egyébként meg: A filozófiai bölcselkedés nagy része (de nem mind) "metafizikai" jellegű. A szó (a metafizika) itt nem szó szerint értendő (hogy fizikán túli), hanem a filozófia, a bölcselkedés ama jellegére utal, hogy nem a külvilág tényeiről, és a nekik megfelelő tényleírásokról szól (mint pl. a természettudományok), - legalábbis közvetlenül semmiképpen - hanem olyan általános, elvont megállapításokról, amelyeknek többnyire nincs is igazságértéke, és inkább valamiféle "helyesség", "célszerűség", "hasznosság" értelemben értendőek, vagy használatosak. Éppen ezért vannak az évezredek óta vitatott, és eldöntetlen nagy filozófiai kérdések. Ugye, ismerjük: a filozófusok minden generációja végigrágja majdnem ugyanazokat a gumicsontokat.
    No és persze ha a filozófia így, akkor politikafilozófia pláne így. Többszörösen is. Hiszen, még ha helyesen értelmezzük is (szerintem - és az említett dolgozatban én így tettem), és a politikai elveket a morálból eredeztetjük, akkor sem állunk a faktuális tények talaján, hiszen az erkölcs az semmiképpen nem abszolút. (A vallásos hívők szerint persze az, hiszen szerintük Istentől ered, de rájuk ne hallgass, bolond likból bolond szél fú...) Tehát a kiinduláspontunk altalaja ingatag, ingatagabb mint a renden filozófiáé. Tulajdonképpen ezért van az, hogy a politikafilozófiában - az ebből eredő politikáról már nem is beszélve - annyira antagonisztikusak a vélemények, hogy tulajdonképpen semmiben nem értenek egyet, gyökeresen ellentmondanak egymásnak. Ez az ész trónfosztásának tűnik, de ha tudjuk, azt, amit én itt elmeséltem, ismerjük a tárgy természetét, akkor megértjük, hogy, ez természetes. Természetes egy olyan helyzetben, amikor kiinduláspont, a cél, és talán a "nyelv" is eltérőek. A filozófusok is nehezen értik egymást, de aztán a politikafilozófiában főleg teljes a káosz. Úgyhogy ott tényleg nehéz jót alkotni...

    VálaszTörlés
  3. Ha a bal-jobb besorolást tekinted, akkor szerintem a kapitalizmushoz való viszonyodat is tisztázni kell.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Instant Filozófus, ha ez a megjegyzésed nekem szól (de megszólítás híján ezt ugye nem lehet tudni - szólhat a bloggazdához is ), akkor egyrészt mondhatom, hogy igen, így van. Egy konkrétabb elvi-politikai orientációnak (az elvontabb politikafilozófiainak azonban nem!) számot kell adnia a korunk létező, vagy fikciós, gazdasági, társadalmi terveivel való kapcsolatáról is. Tehát pl, - ahogy mondod is - hogy mit gondol a kapitalizmusról.
    Másrészt pedig nekem határozott, és konkrét véleményem van a kapitalizmusról (amit ki is fejtettem a blogomban).

    VálaszTörlés
  5. Kedves Ötös Műhold, a megjegyzés valójában a bloggazdának szólt, a Te nézeteidet a kapitalizmusról a blogod alapján jórészt ismerem.

    (Elnézést mindkettőtöktől a megszólítás nélküli kommentért.)

    VálaszTörlés