2013. december 15., vasárnap

Haláltánc 2. - A pillanat csodája

"Haláltánc". Végre találtam egy megfelelő címet a halál gondolatával foglalkozó bejegyzéseimre. Noha korábban, ha jól emlékszem, írtam már egy posztot ezzel a címmel, úgy döntöttem, újrahasznosítom a szót, ezentúl ezt használva a témába vágó írásaimnál. Elvégre nem sok különbség mutatkozik a középkori haláltánc-műfaj és a saját gondolataim blogra vetésének motivációi között: mindkettőt a haláltól való iszonyodás, félelem, a vele való óvatos ismerkedés és a tőle való ijedt visszahúzódás között váltakozó magatartásformák hajtják.

A most következőket néhány, időben egymáshoz igen közeli, hasonló motívumokra épülő gondolati élmény alapozta meg:
  • Az első élményem néhány napja, elalvás előtt ért. Számomra az elalvás előtti percek a halálfélelem átélése szempontjából mindig veszélyesek, mert a sötét, a csend, a teendők ideiglenes hiánya könnyebben utat enged az efféle gondolatoknak. Az élmény kezdetben a szokásos volt: a halál elkerülhetetlenségének átélése, páni félelem, végül vágy arra, hogy a teljes világból kirohanhassak, és a kétségbeesés fokozódása azáltal, hogy nincs hová. Az új felismerés ebből a "nincs hová"-ból eredt: az adott pillanatba lehetett menekülni. Abba, amikor mindezt átgondoltam; oda, annak az aprócska belvárosi lakásnak az egyetlen szobájába, a fal mellé, a meleg takaró alá. Az valóság volt. Úgy éreztem, hogy, ha más nem is, az adott pillanat élménye a valóság egy olyan kézzelfogható morzsáját nyújtotta, amibe kapaszkodni lehet a legsúlyosabb félelmek közepette is. Azóta rájöttem, hogy minden más pillanat is ilyen, amit lehetőségünk van megélni.
  • A második élményt egy édesapámmal lefolytatott beszélgetés jelentette. Azt hiszem, többször írtam már, hogy felfordul a gyomrom a pusztán vérségi alapokra épített érzelmi kapcsolatoktól - minket azonban, azt hiszem, szerencsére nem ez, hanem a gondolkodásmódunk bizonyos fontos hasonlatosságai kötnek össze. Beszélgettünk. Néztem ezt az ötvenes évei végét taposó embert, és az életet, az élet egyfajta bölcs szeretetét láttam benne. Nem azt az életszeretet, amely figyelmen kívül hagyja az emberi létezés biológiai törvényszerűségeit, amely fittyet hány arra a lehetőségre, hogy akár már a holnapi naptól kezdve is megváltozhat minden. Egy olyan ember élet iránti szeretetét éreztem meg, akinek fáj a saját sorsát takaró bizonytalanság, azonban, amíg csak lehet, szívja magába annak az örömét, hogy létezik, mozog, érez, ért. Azt az örömöt, amit, ha csak néhány pillalat erejéig is, én is átéreztem azon az előbb leírt estén.
  • Végül a harmadik élményt a nagypapám adta. A vonzalom alapját részemről az ő irányában sem a vérségi kapcsolat jelenti; sokkal inkább a tisztelet és a belőle áradó gyengédség viszonzása. Kilencven fölött jár. Ha édesapámban az átélhető pillanatok iránti szeretetet véltem felfedezni, úgy benne még inkább. Egy nagyon idős, ám szellemileg ép embert láttam, aki, hívőként talán kisebb félelemmel, de a pillanatot élvezve nem a jövőn bánkódik, hanem a jelennek, az adott pillanatban "megadatott" létezés derűs élvezetének él.
A fenti élmények tanulsága számomra minden esetben egy irányba mutatott: a pillanat átélésének jelentősége felé egy camus-i értelemben abszurd módon hallgató, egy "bűvös körnél"[1] távolabbra elérő ismeretszerzést lehetővé nem tévő világban, mely világ emberi értelemmel felfogható kereteit csak a fantázia meséi révén tágíthatjuk tovább. A fantázia világa, legalábbis egy bizonyos értelemben, menekülés a sokszor idegennek tűnő valóság elől. Az adott pillanat tudatos átélése is lehet menekülés: a valóság egyetlen kézzelfogható szeletébe. A menekülés egyik formája sem gyávaság, hiszen a világgal szemben végletesen kiszolgáltatott - mert halálra, ismerethiányra ítélt - állapotban nincs is értelme gyávaságról vagy bátorságról beszélni. 


[1] Babits Mihálytól idéztem, A lirikus epilógja című, kissé eltérő témájú versből.

18 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Kedves Pimander,

      Köszönöm szépen az idézeteket! Hamvast magam is kedvelem, éppen úgy, mind Andersent: az egyik kedvenc meseíróm, a szó nemes értelmében.

      Sajnos nem teljesen tudom, mire szerettél volna célozni a fentiekkel. Az én olvasatomban ez egy valós folyamatokon nyugvó szellemi gyakorlat leírása, melynek azonban metafizikai vonatkozásai számomra értelmezhetetlenek. Nem azért, mert én nem értem őket (beszélem ezt a fajta nyelvet, mert korábban sok ilyesmit olvastam), hanem mert objektíve(!) nincsen értelmük. Hamvas, ahogy mindig, a hagyományokra építve úgy értelmez bizonyos biológiailag előidézhető érzületeket, hogy az így keletkező leírás már messze az általam mesésnek nevezett fantáziavilágba vezet, tökéletesen elszakadva mindentől, ami ellenőrizhető, igazolható.

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  2. Eszter, ne hallgass Pimanderre, vagy Hamvasra. Mind a ketten badarságokat beszélnek. Üres, misztikus halandzsa az egész szövegük, értelmetlen, habókos beszédek.

    Nehéz mit kezdeni a te "halálfélelmeddel". Legalábbis racionális, gondolati szinten. De azért elmondom, hogyan gondolkodik egy racionális ember a halálról (ez persze csak egy "irodalmi" verzió a lehetséges sok közül - forrást ne keress, most találom ki):
    "Bassza meg, meg kell halnom. Még az a szerencse a szerencsétlenségben, hogy ezzel nem vagyok egyedül. Milyen elképesztően sok sorstársammal kell osztoznom ez ügyben... A sok-sok milliárdnyi emberrel, és trilliónyi állattal. Minden élőlénnyel. És akkor pont én nyavalyogjak emiatt? Jobb lenne örökké élni, való igaz. Az is igaznak tűnik, hogy egyszer ez is megvalósul (a halhatatlanság). De számomra sajnos már semmiképpen. Akkor most két választásom van: 1. Vagy azon bánkódom, és sopánkodom életem végéig, hogy milyen rossz nekem, mert meg kell halnom, vagy 2. Ezt a hülyeséget most sürgősen kiverem a fejemből, és valamilyen vidámabb gondolatok, és elfoglaltság után nézek. Okos vagyok? Igen, eddig úgy tűnt. No akkor... legalábbis annyira okos vagyok, hogy tudjam, hogy ha bizonyos dolgokat nem is tudok befolyásolni, azért az életem alakulása, az élményeim valamilyen részben tőlem is függnek. Érdekem az, jó nekem, ha már most, előre elrontom az életemet, lerontom a hangulatomat, az életminőségemet azzal, hogy olyasmin kesergek, amin semmiképpen nem tudok változtatni? Nyilván nem. Hát akkor nagyszerű, hogy én ezt beláttam, tudom, és végre fordulhatok az élet adta örömök felé. Vannak olyanok? Valószínűleg igen. No nézzük, mik lehetnek azok... stb."

    Tehát valahogy így. Ezek persze "valahol" közhelyek. Másfelől viszont gondolati, cselekvési program is lehet. Egy mentalitás. Egy hozzáállás. Egy kilábalás valami veremből. Már ha valaki veremben van.

    Nyilván nem lehet minden életprobléma megoldásához kulcsot adni. Ráadásul én nem is pszichológus-pszichiáter, hanem sokkal inkább filozófus szemmel nézem a dolgokat. Itt sincs "királyi út", hanem legfeljebb csak bizonyos józan eljárások és meggondolások vannak. Amelyeket persze el kell hinni, vagy be kell látni. Részben racionálisan, részben meg "csak úgy". Mint ahogy ezek a misztikus-vallásos jóemberek, Hamvas, meg a többi Móricka látja be, és hiszi el, teljes szívével, és értelmével azokat a zagyvaságokat, amiket terjesztenek, úgy te, egy értelmesebb ember lásd be azt, ami a te szinteden elvárható. Tudom, hogy nagy rá a kísértés, de nem muszáj hülyének lennünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne aggódj, nem hallgatok.:) A fenti válaszom valójában elutasítás akart lenni, bár lehet, hogy túl enyhén fogalmaztam.

      Szendi Gábor egyik könyvének (Isten az agyban) az elolvasása óta úgy gondolom, hogy az olyan élmények, amiről Pimander is ír, egyszerűbb vagy bonyolultabb agyi defektusok eredményei, és nem többek. Az agy működési jellegzetességei, képességei nagyon sok módon kizsákmányolhatók, a meditációs technikák pedig pontosan ezt teszik. Egyébként pedig néhányan éppen elég rendszeres "kiképzésben" részesítetek itt az online (és néha az offline) csatornán ahhoz, hogy a gondolkodásomban érvényesülő irracionalitásokat rendszeresen felülvizsgáljam, szerintem nem is haladok rosszul.:) Már nem vonz a misztikum, ha pedig mégis ilyesmit olvasok (egyre kevesebbet), azt meseként fogom fel, nincs rám valós hatással.

      Hát igen, jobb pillanataimban én is valami hasonlót préselek ki magamból a halállal kapcsolatban, rosszabbakban pedig nagyon megijeszt. Egyébként szerintem ezek a gyengébb pillanatok nem minden esetben károsak, hiszen, a pánik elmúltával, nagyon erős inspiráló hatást képesek kifejteni az emberre.

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  3. Nem véletlen hogy a fejedre olvassák Hamvast, gondolom úgyis tudod, hogy ezzel a posttal alaposan beletenyereltél a lecsóba: a jelenlét az aktuális "valóság" átélése pont egy csomó meditációs technika célja
    A kérdés persze van-e ilyen tradíció metafizikai hablaty nélkül, kell-e egyáltalán a metafizikai légvár:

    amit én látok: sokan egyenesen károsnak tartják, metafizikaellenesek (pl ilyen a zen) és mégis tele vannak vele. Talán mert ez az amivel el lehet adni, mi.t a bor meg a cégér

    Van-e jó bor cégér nélkül? Biztos, de hogy nem sokan tudnak róla, az is.

    Szóval a helyes kérdés: van-e cégér ateistának, agnosztikusoknak - bevallom fogalmam sincs, de úgy tűnik igény lenne rá

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. "advaita védánta a végletekig le van csupaszítva"

      Ahogy vesszük, ott is van egy filozófiai terminológia (ami ráadásul szanszkrit), nyilván a köznyelvi megfogalmazással élő és ezért népszerű előadásai (pl. I'am that) már egész közel vannak, de abban is vannak meredek megfogalmazások.

      "egyes buddhista irányzatok és a taoizmus is szándékosan kerülik a metafizikai "spekulációt" és csak a közvetlen megtapasztalásra összpontosítanak"

      Igen, én is írtam a buddhistákat csakhogy előbb utóbb kb. itt is minden szövegből kibukik/felsejlik a mögöttes hitvilág:
      pl. közvetlen tapasztalat és a mindenféle metafizika/magyarázat/értelmezés másodlagosságának hangsúlyozása után modjuk egy elejtett félmondat arról, hogy ez vagy az a felismerés esetleg nem most hanem évezredek múlva ér el minket (értsd a köv. életben) - egy racionalista nyugati gondolkodó teszi is zárójelbe meg félre az egészet...

      A taoizmus meg nem maradt meg élő hagyományként annyira erősen, ami meg megmaradt elkeveredett a kínai népi vallásossággal - szóval nem vagyok szakértő, de nehéz lenne megmondanom mi is a taoizmus pontosan, de ha pl. a Tao te Kinget veszem leginkább irodalom és metafizika...

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    4. "mindkettő egy mesterségesen konstruált fogalmi rendszer"

      Ha egy légvár mesterségesen konstruált fogalmi rendszer, akkor nyilván a légvár kritikája is az, hiszen az egy hozzátoldás az egész struktúra mellé - ettől még a második lehet hasznosabb mint az első - nyilván ha teljesen leomlik a légvár feleslegessé teszi (maga alá temeti) az antitézisét is.

      Amit te képviselsz az az, hogy ezeket a dolgokat nem a tartalmuk hanem már a felszíni struktúrájuk miatt kell elvetni. De pl. a matematika is mesterségesen konstruált fogalmi rendszer, mégis hasznos pl. a mögött hogy az internetre copyzhatod a Hamvas idézeteit rendkívüli mennyiségű alkalmazott matematikai tudás van (és ráadásul: nem is robbannak ki a vitás kérdései felett gyilkosságokba torkolló háborúk, de nincs is sok vita: ugyanis a bizonyítások általában egyetemes konszenzust eredményeznek)

      És ami a fő megkülönböztető pont példa absztrakciók között (vallás vs. matematika) az pont a racionális gondolkodás, mint pl.:

      érzékenység belső a logikai ellentmondásokra (és a cél azok kiküszöbölése, nem körbemagyarázása)

      a "kinyilatkoztatás" jellegű információk teljes elutasítása (ha hiányzik az igazolás)
      stb...

      Törlés
    5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    6. "Vagy az ateizmus fogalma. Létezik olyan bizonyítás, igazolás, sarokpont, amivel ezt alá tudom támasztani?"

      Na itt ebből nem lesz vita: ez pont egy agnosztikus blog ;)

      Törlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. "ez a többszintű tagozódás"

    De pont ez baj, ha "A" szinten azt mondják X, "B" szinten meg hogy "nem X", "C" szinten meg hogy ne foglalkozz az "X vagy nem X" kérdéssel, stb... stb... Az a racionális gondolkodás számára nem ugyanazon érme két (három,...) oldala hanem nettó ellentmondás!

    És amikor kialakulnak a filozófiai, vallásfilozófiai szekértáborok, és csak halmozódnak az állítások, a kommentárok, a magyarázatok, a magyarázatok magyarázatai, a cáfolatok, cáfolatok cáfolatai, stb... és az egész nem konvergál a teljes konszenzushoz, az a racionális gondolkodás számára megint csak intő és riasztó jel

    "valaki nem képes megérteni ezeknek a leírásoknak a mögöttes tartalmát"

    Nade amikor pl. kitör egy vallási vita (netán háború) mindegyik fél meg van róla győződve, hogy az ő kezében van vmilyen leírás helyes értelmezése....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés