2013. április 7., vasárnap

Abszurd és agnoszticizmus*

Egy általam rendszeresen olvasott blogon éppen a tegnapi és a mai nap folyamán vita kerekedett egy bizonyos kérdés körül. A kérdés lényege egyszerű: vajon a materialisták vagy az idealisták találták-e meg a Szent Grált... A megfogalmazás szándékosan ironikus, melyben azonban inkább kedveskedő gúnyolódást, semmit rosszallást sejtsetek. Azt hiszem, az ilyen viták, ha két ennyire különböző világnézetű ember összetalálkozik, nem elkerülhetők, így igazából a résztvevők minden indulatossága ellenére sem ítélhetők el. (Aki a vita részleteire kíváncsi, utánanézhet itt. Az utolsó néhány hozzászólást nézzétek, mert nagyon sok van!)

Bár a véleményemet röviden már a szóban forgó blogbejegyzés után is kifejtettem (stella28 néven, ha valakit érdekel - a Stella valamennyire rokon név az Eszterrel;)), ennek ellenére eléggé felcsigázott a dolog ahhoz, hogy külön írást is szenteljek neki.

A legfontosabb megállapításom a vitával kapcsolatban az, hogy a jelenlegi ismereteink birtokában alighanem eldönthetetlen. Mindkét álláspontban éppúgy jelen vannak a racionális, mint az intuitív ill. érzelmi töltetű megfontolások. Ami a materialista-fizikalista nézőpontot illeti, itt maga a vizsgálati módszer a végletekig racionális, a gondolatmenetből származó következtetések univerzálissá emelésének igénye azonban, legalábbis szerintem, erősen intuitív-érzelmi jellegű. Ezzel szemben az idealista álláspont alapjaiban intuitív, mely alapokat a racionális alátámasztás lehetősége tovább erősíti. Az érzelmi hatásoktól természetesen ez utóbbi esetben sem szabad megfeledkeznünk - egyszer egy külföldi tematikus fórumon olvastam egy bölcs megjegyzést, mely szerint végeredményben mindenki abban hisz, amit igaznak szeretne tudni.

A két álláspont, mint azt már említettem, véleményem szerint összeegyeztethetetlen. Összeegyeztethetetlen azért, mert abban a pillanatban, hogy az egyik véleményen lévő egy hajszálnyit is enged a másik véleménye irányába, máris hatalmas veszélynek teszi ki a saját gondolati építményét. Olyan ez, mint a fekete és a fehér - nem lehet anélkül "közelíteni" (mondjuk, egymásra festeni) a kettőt, hogy a kapott szín ne váljon legalább valamennyire szürkéssé. A szürke viszont már nem fekete és nem is fehér. A szürke az szürke.

A magam részéről (gondolom, senkit sem meglepve) szürke vagyok. Harmadik utas. Agnosztikus. Nem köteleződöm el egyik álláspont mellett sem, mégpedig azért nem, mert egyikben sem hiszek. Elfogadom a materialista álláspontúak tudományos alapokon tett állításait (számomra magától értetődő, hogy egy ma élő ember nemigen vonhatja kétségbe, hogy az ősrobbanás, a kvantummechanika vagy az evolúció elméletei a legjobbak, amik ma a rendelkezésünkre állnak); de intellektuálisan-érzelmileg csiklandoznak az idealista álláspont fantáziaképei is, sőt, valahol elképzelhetőnek is tartom őket. De önmagában egyik nézetrendszert sem tartom kielégítőnek, akárhogy is kozmetikázzuk őket. Sőt: mind a két álláspontot alapvetően abszurdnak tartom.

Szintén egy blogbejegyzésben (itt) olvastam egyszer, hogy minden világmagyarázat végső soron ugrás a sötétbe. Szerintem is így van. A világ tisztán fizikai természetét állítva éppen olyan abszurditás mellett foglalunk állást, mint amikor annak szellemi eredete mellett érvelünk. Ha a szívünkre tesszük a kezünket, be kell látnunk, hogy egyik mellett sincs igazi bizonyítékunk. Azáltal, hogy agnosztikus vagyok, csupán annyit teszek, hogy elutasítom a választást két egyenértékűen abszurd lehetőség között. Nem gyávaságból, hanem mert így tartom korrektnek.

De tovább megyek: az agnosztikus álláspont nem csupán eltávolít az egyébként már feltalált világmagyarázatoktól, hanem új kapukat is megnyit. Nagyon sokszor leírtam már, de még mindig nem teljesen értem: ha a fent boncolgatott két totálisan abszurd narratívát számításba vesszük, vajon miért nem gondolkodunk el azon, hogy nincsenek-e egyéb lehetőségek is? (Amúgy erre van egy hipotetikus válaszom: azért, mert a világmagyarázataink antropomorfak. Mi, emberek, élni meg meghalni szoktunk. Akkor legyen a világ is vagy élő, vagy halott.) Ezek az újabb világmagyarázatok, amik akkor lennének a legjobbak, ha teljes szakítást jelentenének a korábbiakkal, lehetnének akár abszurdak is - a materialista és az idealista álláspontot ebből a szempontból úgyis nehéz überelni. Az, ha az ember agnosztikus, szabaddá teszi az utat az ilyen megoldások kiötlése előtt. Nincs semmi, ami tabu lenne, amit nem szabadna megkérdőjelezni - így a világ megmagyarázására való törekvéseink során is szabadon építkezhetünk. Ezek az új, abszurd magyarázatok (amikből egyébként már én is legyártottam párat itt a blogon, leginkább a magam szórakoztatására) egyszerre lehetnek nagyon vonzók és nagyon rémisztőek. Talán ezért is nem szokás velük túl gyakran foglalkozni.

Az agnoszticizmus és az abszurd közötti kapcsolat tehát szerves és fontos: egyrészt eltávolít tőle, másrészt közelít hozzá. Az abszurddal való különleges kapcsolata ellenére azonban egy agnosztikus igyekszik sosem megfeledkezni valami nagyon fontosról: a saját korlátairól.


* Az "abszurd" szót szándékosan ebben a formában, nem pedig "abszurdum"-ként használom. Ezzel egyrészt kedvenc szerzőm, Albert Camus előtt tisztelgek, akinek a révén mélyebben megismerkedhettem a fogalommal; másrészt az "abszurdum" szót a gyakori köznyelvi használat miatt túl sok jelentéssel terheltnek érzem egy ilyen elméleti fejtegetéshez.

4 megjegyzés:

  1. Egy pár megjegyzés.

    1) Az ideológiai materializmus és idealizmus metafizika, azaz tényleg eldönthetetlen.
    2) A dualizmus azonban logikailag inkonzisztens.
    3) A materializmus azonban logikailag legalább konzisztens. Mint írod, racionális, összeegyeztethető a tudományos ismeretekkel. Ezt teszed te egy szintre egy általad is érzelmi jellegű hittel.

    4) Érdemes volna, ha látnád, hogy az érzelmi világkép valójában NEM LEHET igaz, nem elmélet, szigorúan véve nem is állsápont. Nem alkalmas és képes a vitára. Mert érzelmi alapon ezek egyike sincs. Ezek mond logikai alapú dolgok.

    5) Létezik olyan világkép, amely nem metafizikus, nem ideológiai materialista, összhengban van a tudománnyal, összeegyeztethető az agnoszticizmussal, mégis több, mint a te üres "nem tudom" agnoszticizmusod.

    6) Ilyen világképek a pozitivista, a pragmatikus filozófiák, az instrumentalizmus, illetve a nyelvi fizikalizmus. Ezeknek azért mégiscsak több a tartalma.

    A te agnsozticizmusod eléggé úgy hangzik, hogy te bátortalan és viszonylag tudatlan vagy, ezért egy óvatos "nem tudom" álláspotnra hjelyzekdsz, de az sem túl kimunkált álláspont.




    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mátyás!

      Először is köszönöm a hozzászólásodat!

      A kritikát természetesen elfogadom, hiszen igazad van. Jelen pillanatban én is úgy látom, hogy nem rendelkezem elég tudással a témával kapcsolatban. Ennek elég sok oka van - életkori (huszonpár év), képzettségbeli (diploma, de nem filozófia) és egyebek. Mégis azt gondolom, hogy a mostani, általad bizonytalanként megnevezett agnoszticizmusom egy jelentős lépés a korábbi hívő világképemhez képest.

      Nagyon megtisztelnél, ha tudnál ajánlani néhány olyan könyvet, amelyeknek az elolvasása szerinted segítene megismerni az általad felsorolt filozófiai irányzatokat és kicsit elmélyíteni a témával kapcsolatos (valóban viszonylag kevés) tudásomat. Belátom, hogy ez bizony rámférne.:)

      Törlés
    2. Hát én elég keményen belevetettem magam a tudományfilozófiába, és ezt inkább németül és angolul olvastam.

      itt van valami, ami elérhető magyarul:

      http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/ktar/FORR_ED.HTM

      persze meg is lehet venni a könyvet.:)

      a másik, amely nem érhető el online ez:

      Tudományfilozófia, Szerk. Laki J. (Osiris - Láthatatlan Kollégium, Bp. 1998)

      van még a Bécsi kör filozófiaája Altrichter Ferenc szerkesztésében.

      a többi irányzatról csak érintőlegesen olvastam, és úgy gyűjtöttem be a tudásom.

      Törlés
    3. Nagyon köszönöm az ajánlásokat és a linket! Foglalkozni fogok velük!
      Egyébként angolul gond nélkül olvasok (németül sajnos nem), szóval ha esetleg eszedbe jut még valami ezen a nyelven is, kérlek, ne tartsd magadban!:)

      Törlés