2013. szeptember 22., vasárnap

Motivációk

Mióta az elmúlt időkben kapcsolatba kerültem néhány hozzám többé-kevésbé hasonlóan "hitetlen" (inkább: hitmentes? hit nélküli?) emberrel, elgondolkodtam azon, vajon milyen motivációk állnak az ilyen típusú világnézetek mögött. A hit motivációiról ugyanis könyvtárnyi irodalom szól, a hitetlenség viszont valamiért marginális, keveseket érdeklő téma maradt.

Most a saját motivációimat szedem össze. Arról, hogy milyennek érzem a saját világnézetemet, már sokat írtam (a legjellemzőbb kifejezések ezzel kapcsolatban az agnosztikus, ignosztikus, gyenge agnosztikus voltak, néhány olyan jelzővel kiegészítve, mint az önkritikus vagy az önző; a blogot böngészve még több hasonló található itt-ott szétszórva). Éppen ezért ezzel most többet nem is foglalkozom. A saját hitetlenségem motivációit illetően a következőket tartom a legfontosabbnak:

  • Traumatizáló haláltudat: Arra, hogy a "trauma" szó mennyire alkalmas a saját haláltudattal kapcsolatos élményeim leírására, csak nemrég jöttem rá. A halál gondolata gyakorlatilag azóta pánikreakciót vált ki belőlem, mióta egyáltalán tudom, mi az. A megsemmisülés, az ismeretlenség és az örökkévalóság iszonyata egyszerre jár át a halálra gondolva, kimondhatatlan félelmet és a teljes reménytelenség (hiszen a halál elől nincs hova menekülni) érzetét keltve bennem. A haláltudat traumatizáló hatása volt ugyanakkor az, ami - azáltal, hogy befészkelte, mi több, bebetonozta magát a mindennapi gondolkodásomba - létrehozta bennem a tudásvágyat, a nagyon tág értelemben vett filozófiai érdeklődést.
  • Isten: Kicsit ellentmondásos második motivációmként Istenről írnom, hiszen a bejegyzés és maga a teljes blog is a hitetlenségemet hivatott kinyilatkoztatni. Ez a hitetlenség azonban esetemben csak néhány (4-5) éves múltra tekint vissza; előtte hívő, egészen pontosan amolyan kételkedő, kereső hívő, szépen szólva agnosztikus teista voltam. A halálfélelem és a vágy, hogy a világ mögött célt találjak, hihetetlen erővel hajtott az istenhit felé. Sokáig sikeresen. Elég sajátos, és, mint utólag rájöttem, hibás logikai úton sikerült, ha nem is bizonyítanom, de eléggé valószínűvé tennem a magam számára azt, hogy Isten létezik. Hittem, hogy a világ az Ő boldogságát szolgálja, és én pedig szerettem Őt. (Érdekes módon az Istenbe vetet hitem elvesztése időben egybeesett azzal, amikor valaki egészen mást kezdtem el szeretni. Az a megtépázott, deresbe hajló halánték egy idő után elkezdett többet jelenteni az alig húszéves szívem számára, mint egy fantáziafigura. Most is többet jelent.) Az érettségi bizonyítványomat aztán már agnosztikusként vettem át. Ekkorra, sok év után, végül elvesztettem a hitemet, de Isten, a Belé vetett hit lenyomata - reményként, hajtóerőként és más kellemes érzések formájában - azóta is megmaradt bennem, és beépült a ma is vallott agnosztikus nézeteimbe.
  • Küldetéstudat: És hát igen... Ezt egy kicsit szégyellem is leírni, de itt van az agnosztikus nézeteim mögött rejlő harmadik motivációs faktor is - a küldetéstudat. Jól képzett pszichológusok nyilván meg tudnák mondani, miért olyan fontos a számomra, hogy valami egyedit, utánozhatatlant hajtsak végre, teljesítsek valamilyen csak általam megoldható feladatot. Mindenesetre elég erősen érzem azt, hogy a világ iránt az első két motivációm nyomán kialakult olthatatlan érdeklődésem, nyitottságom célja a megismerés egy olyan fokára eljutni, ahol mások számára is újat, megvilágító erejűt mondhatok a z ismeretlen mindenség működéséről. Ezt nem kell feltétlenül metafizikai értelemben érteni. Két nagy kedvencemet, Camus-t vagy Foucault-t tudom példaként felhozni, akik szintén nem metafizikai, de mégis absztrakt, tág értelemben vett filozófiai értelemben tettek le az asztalra valami nagyon fontosat (Camus az abszurdot, Foucault a posztmodern szemléletmód egy jelentős szeletét). Agnosztikus "gondolkodóként" (az idézőjel dupla és hatalmas) valami ilyesmit szeretnék elérni én is, bár egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy alkalmas is vagyok rá.

7 megjegyzés:

  1. Szia, ilyeneket írhatnál az AAK-n, illetve fel tudom ajánlani, hogy mindkét blogban postolhatsz, és oldaldobozban kirakom ezt a blogod.

    Tudod, hol keress.:)

    VálaszTörlés
  2. szomorú szamuráj2013. október 13. 2:44

    Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  3. andrás, igen, az2013. október 13. 3:21

    Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  4. Elnézést, de bizonyos mennyiségű gondolkodás után úgy döntöttem, hogy számomra kedves emberekre nézve kellemetlen tartalmú hozzászólásokat nem hagyok kint a blog nyilvánosságán. Amennyiben bármelyikőtök folytatni szeretné a fentebb megkezdett beszélgetést, arra e-mailben bármikor nyitott vagyok.

    VálaszTörlés
  5. andrás, igen, az2013. október 13. 18:32

    Kedves Eszter!

    Nem állt szándékomban megbántani senkit. Ha mégis megtettem volna, elnézést kérek. Igaz, szomorú szamurájjal szemben talán nem voltam teljesen barátságos, de azt hiszem, a kommentjei ezt valamelyest indokolták is...

    Azért a Camus-Foucault vonalon feltett kérdésemmel kapcsolatos válaszodért hálás lennék. Persze megértem, ha szamuráj után inkább hanyagolnád a témát.

    Bár olvasgatlak már egy ideje, de sosem szóltam volna hozzá a blogodhoz (jobban szeretek olvasni, mint írni), ha nem bőszít fel, ahogy neked esett. Utólag belátom már, szerencsésebb lett volna, ha nem itt és most teszem meg, mert így az érdeminek szánt kérdésem viszont sajnos elsikkadt.

    Maradok hűséges olvasód,
    A.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves András,

      Köszönöm a soraidat. Alapvetően sem az általad, sem a szomorú szamuráj által írtak nem voltak igazán bántók, de azt gondolom, az ilyesmi egyáltalán nem egy nyilvános blogra való. Én továbbra is nyitott vagyok a felmerült kérdések megtárgyalására, erre (is) szolgál az oldal tetején megtalálható e-mail cím.

      Egyébként a Foucault-val és Camus-vel kapcsolatban feltett kérdésedre sajnos azt kell válaszoljam, hogy a "filozófia" szót messzemenően pongyolán és pontatlanul használom, amiből természetesen félreértések fakadhatnak. A két említett szerző számomra - sok más mellett - azért is jelentős, mert letettek valami olyasmit a... nos, talán leginkább a szépirodalom asztalára, amivel a magam részéről máshol, legalábbis az általuk használt hangsúlyokkal, nem találkoztam. Ez Camus esetében az abszurd gondolata, Foucault-nál pedig a posztmodern szemlélet körvonalazása. Számomra tipikus "aha"-élményt nyújtott ezen szerzők műveinek az olvasása. Azt viszont mindenképpen hozzátenném, hogy sem az irodalomhoz, sem (és főleg) a filozófiához nem értek "hivatalosan", ami nyilván a gondolatmeneteimre és a fogalomhasználatomra is rányomja a bélyegét.

      Nem tudom, ilyesmire gondoltál-e a kérdésed megfogalmazásakor. Ha valamire még kíváncsi vagy, örömmel fogadom a hozzászólásaidat.:)

      Üdv.: Eszter

      Törlés
    2. andrás, igen, az2013. október 13. 23:22

      Szerintem semmi baj azzal, ha valaki "pongyolán" használ kifejezéseket, már ha ezt úgy kell érteni, hogy nem a bevett módon. Legalábbis amíg valami jól megfoghatót ért rajta, amit el tud magyarázni, ha valaki rákérdez. Gond legfeljebb akkor van, ha nemcsak mások számára, de saját maga számára is zavaros az embernek, amit gondol valamiről, hiszen akkor elmagyarázni se tudja, mit is ért alatta valójában :) De még ebben az esetben is ott van kibúvónak, hogy lehet rajta együtt is gondolkodni.

      Érdekes, hogy a szépirodalommal hozod összefüggésbe a két gondolkodót. Bár Camus művei minden kétséget kizárólag irodalmilag legalább annyira jelentősek, mint filozófiailag, Foucault munkáiról sosem gondolkodtam szépirodalomként. Azt gondolom, amit művelt, sokkal inkább a társadalomtudomány és filozófia határmezsgyéjén van; bár kétségtelenül egyik sem "hagyományos" értelemben véve. Igaz, posztmodern keretek között ezek a határok elmosódnak.

      Az "aha"-élményt viszont maximálisan megértem velük kapcsolatban... Ezért is érdekel a róluk alkotott véleményed.

      Egyszóval igen: maximálisan ilyesmire gondoltam a kérdésem megfogalmazásakor, és hálás vagyok a válaszodért.

      Törlés