2012. április 30., hétfő

"Reménytelenül"

Ez a bejegyzés nem kifejezetten a saját gondolataimról fog szólni - illetve csak annyiban, amennyiben pár mondatot fűznék az alább közölt vershez. Nagyon rövid leszek: szerintem ez a néhány sor maga a papírra vetett zsenialitás. József Attila "Reménytelenül" című verséről van szó, ami számomra tökéletes kifejezője annak, amit az ember néha a megfejt(het)etlen világot szemlélve érez. Ezért is kap helyet itt. Jöjjön tehát a vers:


József Attila: Reménytelenül

Lassan, tünődve
Az ember végül homokos,
szomorú, vizes síkra ér,
szétnéz merengve és okos
fejével biccent, nem remél.
Én is így próbálok csalás
nélkül szétnézni könnyedén.
Ezüstös fejszesuhanás
játszik a nyárfa levelén.
A semmi ágán ül szivem,
kis teste hangtalan vacog,
köréje gyűlnek szeliden
s nézik, nézik a csillagok.
Vas-színű égboltban...
Vas-színű égboltban forog
a lakkos, hűvös dinamó.
Óh, zajtalan csillagzatok!
Szikrát vet fogam közt a szó - -
Bennem a mult hull, mint a kő
az űrön által hangtalan.
Elleng a néma, kék idő.
Kard éle csillan: a hajam - -
Bajszom mint telt hernyó terül
elillant ízű számra szét.
Fáj a szívem, a szó kihül.
Dehát kinek is szólanék - - 


Egyébként, ha van, akit érdekel, szívesen írnék valami elemzés-félét is arról, hogy számomra mit jelent ez a vers. Addig is jó emésztgetést kívánok hozzá (szerintem nem könnyű feldolgozni)!

1 megjegyzés:

  1. Szeretem én is József Attilát. (Jó lenne, ha békén hagynák a szobrát...) Valóban zseniális.
    Engem nagyon érdekelne az elemzésed!:) Érdekel irodalom is, filozófia is.

    VálaszTörlés