2012. augusztus 16., csütörtök

Is there a place...? - A személyiség integritásáról

Nem tudom, ismeritek-e a Bealtes "There's a place" című számát. Valamilyen okból az ebben szereplő refrén első sorait éveken keresztül a következőképpen értettem: "There is a place/Where I can go,/Where I feel 'lone,/ Where I feel blue./ And it's my mind..." Csak nemrég ért utol a keresű felismerés, hogy a félkövéren szedett szó valójában "low", maga a versszak pedig a következőképpen végződik: "And there's no time when I'm alone." Úgy tűnik, sikerült a dalt a saját ízlésemre alakítanom.

Mindezt magyarul: a szám eredeti szövege a magány hiányáról, az általam gyártott verzió pedig az egyén önmagába zártságáról szól. Hát, nem mindegy. Ha már az elmúlt napokban annyira belemerültem a különböző félelmeim világgá kürtölésébe, úgy gondoltam, a mostanában legaktuálisabbat is megosztom Veletek: a személyiség integritásával, önmagába zártságával és mások általi megbonthatatlanságával kapcsolatosat.

Sokat gondolkodom az utóbbi időben azon, hogy vajon ez utóbbiak tényleg fennállnak-e. Hogy az egyénnek tényleg csak saját magához van-e hozzáférése, ill. hogy másoknak csakugyan nincs-e lehetőségük behatolni az egyén világába. Hm, ez azért önmagában nem tűnik ijesztő kérdésnek, csupán filozófiainak, nemde? Nos, a dolog félelmetességét számomra az adja, hogy a magam részéről nagyon szeretném tudni, hogy ez az elszigeteltség fennáll - mégis úgy érzem, a bizonyosság elérése ezzel a kérdéssel kapcsolatban (is) problémás. Számomra az a megoldás lenne jobb szó híján "kényelmes", ha az egyén csakugyan önmagába zártan létezne. Több oka is van annak, amiért ezt így gondolom és érzem. Egyrészt számomra az ego (nem a freudi értelemben), az "én" önérték. Önérték azért, mert biztos pont a bizonytalanságban; mert állandóság a folyamatos változások közepette; mert saját magamban bármikor, bármilyen körülmények között menedékre találhatok. Legalább önmagamban hadd legyek biztos, ha már semmi másban nem. Másrészt pedig az "én"-nek még további, az előbbieken túlmutató szerepet is tulajdonítok, ami a szememben képviselt fontosságát még tovább növeli: az ego a megismerés ágense. Ha nincs ego, nincs megismerés. Ha az ego egysége megbomlik, bizonytalanná válik, ugyanezt mondhatjuk el a megismerés lehetőségéről is. Sokszor nagyonis úgy érzem, hogy a világ megértésével kapcsolatos esélyeink finoman szólva csekélyek - ha viszont ehhez még a megfelelő eszközünk, saját egységes, megbonthatatlan tudatunk sem áll rendelkezésre, annak következményei a megismerés szempontjából felbecsülhetetlenek.

Számomra tehát az egyéni integritás felbomlásának lehetősége azért félelmetes, mert a legalapvetőbb értékeimet veszélyeztetni. A tapasztalataim persze azt súgják, hogy ilyesmitől félni ésszerűtlen, hiszen az személyiség egysége egyike a legalapvetőbb tényeknek. A helyzet azonban nem ennyire egyszerű. Az extrém esetektől (pl. a skizofrénia okozta személyiségtorzulásoktól) eltekintve többek között az indiai kultúra egy jelentős része (ha nem az egésze) valamilyen módon az egyéniség felolvasztására, felszámolására épül. Csak hogy egy - tulajdonképpen elég üdítő - példát említsek: a tantrikus hagyomány szerint a testi szerelem célja a pár tagjainak egymásba olvadása, nem csupán fizikai, hanem "lelki", tudati szinten is. De kevésbé kellemes példák is akadnak: a hinduizmus több ága az Isten iránti önfeladó szeretetet, a buddhizmus egyes irányzatai pedig a személytelen abszolútumba való beleolvadást tekinti az létezés céljának. És bár a felebaráti szeretet eszméjén ("szeresd felebarátodat, mint tenmagadat" - ahol tehát az egyén önmagához való viszonya marad a másokkal való kapcsolatok kiindulási pontja) nevelkedett "mainstream" európai kultúrától ez a gondolat viszonylag idegen, többek között a saját nyelvünkben is találhatunk az egyéniség felbomlását implikáló kifejezéseket (pl.: "egy test, egy lélek" - szokták mondani a nagyon szoros érzelmi kapcsolatban álló emberekre). Az tehát a helyzet, hogy bár a hétköznapi gondolkodás (legalábbis Európában) többnyire természetesnek tekinti a személyiség egységét, az emberiség kultúrkincsét alaposabban megvizsgálva rá kell jönnünk, hogy korántsem az.

És tulajdonképpen tényleg így van: ahogy nincs igazi okunk Isten vagy az istenek, a lélek, az objektív "jó" és még sok más dolog létezését feltételezni, azzal kapcsolatban sem lehetünk biztosak, hogy "én"-ünk felbonthatatlan. Mint írtam, a felbomlás több irányban is lehetséges: elképzelhető, hogy mások képesek behatolni a mi lelki működéseinkbe, mint ahogy az is, hogy nekünk magunknak válik lehetségessé az ego-ból való ki-, és a mások "lelkébe" való belépés. Ahogyan az sem kizárt, hogy (bizonyos) emberi lények képesek a tudatuk összekapcsolására, egybeolvasztására. Egyszóval: az eredeti zárt egység felbontására.

Csak azért, mert a személyes tapasztalataink esetleg ellenük szólnak, nemigen tehetjük meg, hogy a fenti lehetőségeket elvessük. Sajnos. Pedig milyen jó lenne, ha a helyzet legalább saját magunkkal kapcsolatban - egyszerű lenne!



(A fenti problémakör, bár talán meglehetősen elvontnak és irreálisnak tűnik, valóban komolyan foglalkoztat. Ha valakinek van ezzel kapcsolatban bármilyen gondolata, ötlete, nagyon örülnék, ha hozzászólásként megosztaná velünk.)



4 megjegyzés:

  1. Kedves Eszter!

    Üdv ismét! :)
    Együttgondolkodásra szólítottad fel az olvasót, és én szót fogadok. :)

    Szokásomtól eltérően a kérdést - saját és mások bensőjének megismerhetőségét - most kifejezetten gyakorlati oldaláról közelíteném meg.

    Úgy gondolom, saját magunkat sem ismerhetjük meg sohasem eléggé, nemhogy másokat. Gondolj bele: ha van egy vészhelyzet az életedben, nem tudhatod előre megmondani, hogy miként fogsz rá reagálni. Konkrétabban, és drasztikusabban: ha ne adj' isten valamilyen súlyos betegség diagnózisával áll elő az orvos ami az egész életedet a feje tetejére állítja, előre még csak közelítőleg sem tudod megjósolni, hogyan reagálnál. (Mély depresszióval? Megsokszorozott életerővel? Humorral? Komor lennél?) Egyszerűen azért, mert kipróbálatlan helyzetbe kerülnél, amit előzetesen nem lehet lemodellezni, elképzelni.

    Nem én találtam ki: sokan három részre osztják az "én"-t:

    1) a külvilág felé mutatott éned,
    2) az az éned, amit akkor "élsz meg", amikor egyedül vagy (talán mindenki tesz olyat, amit azért nem osztana meg másokkal),
    3) az éned azon tartománya, amit magad sem ismerhetsz meg (kivéve talán foltokat belőle), mert csak ritkán vagy sosem történik az életedben olyan, ami "előhívja".

    Hogy valami tréfás dologgal zárjam: életfelfogásomból adódóan igyekszem minden mögött okot és logikát felfedezni. Ez áll saját magamra vonatkozóan is. Ennek ellenére bizony néha kényszercselekvő vagyok. No nem súlyos, inkább vicces értelemben. Karikatúra-szerű bemutatását lásd itt: http://instantfilozofus.blog.hu/2011/02/24/reszlet_egy_maniakus_kenyszercselekvo_naplojabol

    A rólam szóló részt csak azért fűzöm hozzá, hogy megmutassam: ilyen banális esetekben sem ismerjük a saját cselekvéseink tényleges okát, hiszen azok saját józan felfogásunkkal ellentétesek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Instant Filozófus!

      Örülök, hogy visszatértél!:)

      Az általad írtak azért nagyon érdekesek számomra, mert, ahogy látom, te a bejegyzésben felvetett problémát az enyémhez képest éppen ellenkező irányból közelíted meg. Míg nálam a személyiség integritásának külső veszélyeztetettsége került a középpontba, nálad ugyanennek a belső forrásai. Nem mondom, hogy ez utóbbi nem képezne ugyancsak komoly bizonytalansági tényezőt az "én" természetével kapcsolatban.

      Számomra azért inkább a külső fenyegetettség jelenti a fő problémát, mert úgy érzem, van(!) valami, ami képes biztosítani a személyiség belső integritását: az "én"-érzés élménye, az egyén önazonosság-tudata. Lehet, hogy mások előtt mindig különböző szerepekbe kényszerülünk; azt is elismerem, hogy korántsem vagyunk önmagunk számára mindig kiszámíthatóak. Az általad leírt lehetőség, bár szélsőséges (és potenciálisan mégis jócskán valós), nagyon jól mutatja, mennyire feltérképezetlen az egyén belső világa még önmaga számára is. Mindazonáltal egy dolgot - az önmagával való megbonthatatlan azonosságot - senkitől sem lehet elvenni... vagy mégis?! Ez az a probléma, ami engem igazán izgat - miközben elismerem a belső bizonytalansági tényezők komoly feszültségkeltő hatásának jogosságát is.

      Ez a kényszercselekvés-dolog egyébként számomra is ismerős, én az elektromos dolgokkal állok hadilábon (ugye, lekapcsoltam a villanyt? és a laptopot? stb.):D Kétségtelen, hogy ezek a késztetések a legkevésbé sem logikusak, bár szerintem egyszerű feszültséglevezető mechanizmusokról van szó: az agy néha valószínűleg szívesebben "pihenteti" magát azzal, hogy jelentéktelen dolgokkal foglalkozik, minthogy sokkal komolyabb problémákba mélyedjen bele. Nem kellemes, nem is logikus, de talán jobb, mint a fejfájás;)

      (És a végére egy kis off: képzeld, többek között a nyári levelezgetéseink hatására erre a félévre felvettem egy matematikafilozófia kurzust az egyetemen... Csak gondoltam, elmesélem:))

      Törlés
  2. Hmm... én úgy gondolom, az egyén számára éppen önmaga a legveszélyesebb terep, önmagában van a legkevésbé "biztonságban" (bár nem tudom, te mit értesz biztonság alatt), hiszen önmagadhoz vagy a legközelebb, önmagad mélységeit és magasságait látod meg a legtisztábban (legalábbis másokéhoz képest), önmagad kútjába eshetsz bele a leghamarabb és onnan szabadulhatsz a legkevésbé.

    A legkönnyebben saját magad rabjává válhatsz :). És ebbe belegondolva hirtelen már nem is olyan biztonságos az Én. Persze ehhez hozzá kell tenni, hogy valójában ebben a világban semminek nem feladata, hogy biztonságot nyújtson, ez nem lehet cél, mert a megismeréshez épp a bizonytalanságon keresztül vezet az út.

    VálaszTörlés
  3. Őszintén szólva eddig ezen a hozzászólásodon gondolkodtam a legtöbbet, főleg, mert az előző hozzászólóéhoz hasonló, az általam leírtakkal azonban ellentétes gondolatokat fogalmaztál meg. Arra jutottam, hogy vagy autista vagyok, vagy egyszerűen csak önimádó...:)

    A viccet félretéve: nem tudom, mennyire elterjedt az én-nel kapcsolatos személyes tapasztalatom. A bejegyzést mindenesetre az az érzésem inspirálta, hogy jóban vagyok magammal. Hogy a biztonság érzetét tudom nyújtani saját magam számára. Emögött persze ott van a már-már önkínzóan lelkiismeretes személyiségem, ami minden olyan cselekedetemet, ami nem áll összhangban az etikai megfontolásaimmal, szubjektíve rendkívül súlyosan büntet. Nem tudom, hogy ez előnynek vagy inkább hátránynak tekinthető-e. Az évek során mindenesetre megtanultam, hogyan tudom elérni az önmagammal szembeni lehető legteljesebb őszinteséget, így képes vagyok önmagamban biztonságra találni az engem (mindenkit) körülvevő általános bizonytalanság közepette is.

    Nem tudom, a fentiek nem hatnak-e nevetségesnek vagy önteltnek. A leírtakkal csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy miben is áll az az "én", amit annyira féltek. Lehetséges, hogy később meg kell majd tapasztalnom saját magam (újabb) árnyoldalait is, bár az életem egy korábbi többéves időszaka éppen ezeknek a felszámolására irányult, érzésem szerint többé-kevésbé sikeresen. Közhely, de az idő talán majd megadja a választ.

    Azzal, amit a bizonytalanság és a megismerés kapcsolatáról megfogalmaztál, nagymértékben egyetértek. A világot megismerni kívánó ember számára szerintem is borzasztóan komoly motivációt jelent a bizonytalanság. Kérdés, hogy mennyire vagyunk hajlandóak/képesek átadni magukat ennek az érzésnek (tapasztalatom szerint el lehet érni a bizonytalanság olyan fokozatait is, ami már-már elviselhetetlenné teszi a létezést).

    VálaszTörlés