2012. december 15., szombat

Gondolatok hitről és meggyőződésről

A napokban egy beszélgetés hatására elgondolkodtam azon, hogy vajon mi a különbség a címben szereplő két fogalom között.

A téma, ami miatt a kérdés felmerült, a vallásosság volt. Miután a kikerekedett szemű évfolyamtárssal megosztottam a "szektás" éveim néhány részletét (amit egyébként érdekes módon egyre kevésbé érzek kompromittálónak, talán az azóta eltelt idő miatt), a szó a szellemi szabadság fontosságára terelődött. A saját tapasztalatom ezzel kapcsolatban, amit a beszélgetés során közöltem is, a vallásosság megszűnése utáni szellemi szabadság csodás érzése - immáron évek óta, folyamatosan.

Ez az öröm valószínűleg nem  jutna osztályrészemül, ha nincs, ami legitimálja a magam számára engedélyezett szabadságot. A legitimáció egy hit megszűnésére és egy meggyőződés kialakulására épül. Alapvetően egyre inkább azt gondolom, hogy mind a hit, mind a meggyőződés végső soron intuitív jellegű (és egyébként éppen ezért mind a két megnevezés kissé megtévesztő is); a kettő mégis különbözik egymástól, mégpedig szubjektív szempontból. Az én hajdanvolt istenhitemet a vágyaim táplálták: akartam, hogy Isten létezzen, mert magát a létet láttam kilátástalannak az Ő hiányában. Hogy ez utóbbi sejtés mindenképpen hamis, ma sem állítom - de elfogadtam, beletörődtem, hogy a világ ilyen is lehet. A hit hiánya és ennek a hiánynak a helyeslése ugyanakkor új távlatokat nyitott előttem: a meggyőződését.

Aki ismeri Hegelt (meg Marxot;)), annak lehetnek fogalmai arról, hogy hogyan juthatunk el a tézistől az antitézisen át a szintézisig (azért sem írom le, hogy ezek micsodák - nem, mintha nem tudnám, de tessék szépen utánaolvasni :D). Valami hasonló történik olyankor is, amikor az ember a hittől a hit tárgyának tagadásán keresztül végül kialakít magában egy meggyőződést. Ilyen meggyőződés lehet például a hit minden formájának elvetése, ami a legkevésbé sem azonos az előző stádiummal, azaz a hit tárgyának a tagadásával. A meggyőződés fő jellemzője valamilyen szubjektív szempontból ténylegesen szilárd pont, kapaszkodó megtalálása az általános bizonytalanságban. Ennek kiépítése úgy történik (vagy legalábbis történhet úgy is), hogy az ember egy súlyos válságon keresztül kénytelen minden korábbi nézetét - hitét - megvizsgálni, értékelni, ha kell, felül is bírálni, majd a romokon egy új nézetrendszert felépíteni, felhasználva a rombolás során szerzett tapasztalatait. Míg a hit inkább önáltatás vagy vakhit (és mint ilyen, meglehetősen ostoba), addig a meggyőződés egy hosszas gondolati folyamatból levont következtetéseink eredménye.

A kettő közötti különbségről objektív igazságtartalmuk szempontjából nem sokat mondhatunk - intenzitás, szubjektív megalapozottság szempontjából azonban annál többet.

4 megjegyzés:

  1. Alapvetően nem a hittel van probléma szerintem, hanem egyrészt a túlságosan is konkrét vallási rendszerekkel, másrészt azzal, hogy legtöbben a hitet önálló tapasztalati előzmények nélkül, inaktívan, mintegy magukba fogadják, anélkül, hogy valódi lényegükhöz szervesen kapcsolódna.

    A hitet elsősorban is meg kéne hogy előzze egy kritikai álláspont, a kétely, és csak a bizonytalanságból saját bizonyosságokra szert téve tekinthetünk egy hitet magunkénak. A tőlünk független hitnek semmilyen értéke nincs, mert nem a saját félelmeinket, álmatlanságunkat, szorongásunkat legyőzve jutottunk el hozzá, és nem a türelem, a figyelem és az udvarias távolságtartás (mellyel a tiszteletre méltó dolgokat öveznünk kellene) révén szereztük meg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Laura!

      Üdvözöllek a blogon!:)

      Azt hiszem, ebben a kérdésben alapvetően ugyanarra gondolunk, csak a megfogalmazásaink mások. Az én szememben a "hit" szó, éppen az általad leírtak miatt, már mintegy kompromittálódott, de a helyette bevezetett "meggyőződés" is voltaképpen hitet jelent - mégpedig megalapozott hitet. Talán helyesebb is volna így hívni, hiszen bármilyen névvel illetjük is őket, nehéz lenne megmondani, hogy az "igazságaink" valaha is kiléphetnek-e a szubjektív érvényesség köréből. Ugyanakkor a "hit" kifejezéssel számos félreértésre adunk lehetőséget - bár ilyenektől a "meggyőződés" szó sem mentes.

      A lényeg azonban csakugyan az, amit Te is leírtál: a hitnek/meggyőződésnek a kialakításához vezető őszinte keresési folyamat ad értéket, szemben az automatikus befogadás szellemi alacsonyabbrendűségével.

      Törlés
  2. igen, én is erre gondoltam. Egyébként nagyon örülök, hogy ráakadtam a blogodra, régóta keresek olyan helyet/fórumot, ahol értelmesen lehet ilyen dolgokról beszélgetni, és bevallom, a te oldaladon találtam a legérdekesebb és legösszeszedettebben megfogalmazott gondolatokat, pedig már tényleg régóta keresgélek :).

    VálaszTörlés
  3. Oh, köszönöm, ez nagyon jólesett.:) Örülök, ha érdekesnek találod az írásaimat - igazából olyan gondolatok ezek, amiket tulajdonképpen magamnak írok, de szeretném, ha hasonló érdeklődésű emberek is elolvashatnák őket. Sajnos én is azt tapasztalom, hogy a hétköznapi életben (és az interneten is) nagyon nehéz ilyen témákról beszélgetéseket folytatni, értő fülekre találni pedig még annál is nehezebb.:(

    VálaszTörlés